Grieg Force-utøver Joachim Kjelsaas Kwetzinsky har som utgangspunkt for sin artikkel
valg ut Griegs tre fiolinsonater, fremført av Henning Kraggerud og Helge Kjekshus
(Naxos), og utvalgte sanger fremført av Anne Sofie von
Otter og Bengt Forsberg (Deutsche Grammophon). "Begge platene utmerker seg med
kombinasjonen av glødende lidenskap og følsom lyrikk", skriver pianisten.
Av Joachim Kjelsaas Kwetzinsky
For noen uker siden hørte jeg på Ring inn musikken på P2 hvor en lytter ønsket
seg Griegs triosats Andante con moto som han nettopp hadde hørt på konsert. Programleder
Halfdan Bleken spurte om han kunne beskrive satsen: ”Hvordan er den? Er den nasjonalromantisk
eller internasjonalt romantisk?”. ”Det må nesten lytterne høre etter, men man
kan høre at det er Grieg”, svarte innringeren.
Grieg ble ofte stemplet som ”typisk norsk”, noe som kunne provosere ham kraftig.
En tysk kritiker skrev i 1889 at Grieg kun var opptatt av det nasjonale og at
han hadde tatt mål av seg som en slags norsk Messias på komposisjonens område,
hvorpå Grieg forarget svarte at ”hadde forfatteren kjent til min kunst som helhet,
var det neppe unngått ham at jeg i mine senere verker mer og mer har søkt hen
imot et bredere, almenere syn på min individualitet, et syn der har fått sin påvirkning
fra tidens store rørelse – altså fra det kosmopolitiske.”
Det er klart at den norske folkemusikken er en helt essensiell del av Griegs
tonespråk, men personlig synes jeg at noen av hans beste verker er fra den tiden
hvor han orienterte seg mot det han kalte ”den videre horisont”. Ikke det at norskheten
er helt fraværende, men det kan virke som om det musikalsk strømmende og de lange
linjer er mer fremtredende, og at det rent emosjonelle uttrykk står i sentrum.
Da jeg ble spurt om å velge ut et par favorittplater med musikk av Grieg, falt
valget umiddelbart på Henning Kraggeruds og Helge Kjekshus’ innspilling av de
tre fiolinsonatene på Naxos, og på platen med utvalgte sanger med Anne Sofie von
Otter og Bengt Forsberg på Deutsche Grammophon. Begge platene utmerker seg med
kombinasjonen av glødende lidenskap og følsom lyrikk.
De to tidlige fiolinsonatene til Grieg er preget av ungdommelig vitalitet, men
det er i ”Fiolinsonate nr. 3 i c-moll opus 45” vi merker orienteringen mot ”den
videre horisont”. Sonaten ble skrevet i 1887, nesten samtidig med César Francks
A-dur-sonate, og tre år før Brahms d-moll-sonate. Alle disse tre sonatene har
noe av den samme heftige intensiteten i uttrykket (og de som måtte mene at Grieg
bare skrev søt musikk for hjemmet kan gå hjem og legge seg!). Innspillingen med
Kraggerud og Kjekshus er fylt med friskhet og umiddelbarhet. Tonen er alltid følsom,
både i de lidenskapelige partiene og på de mer sarte stedene. Man merker den utålmodige,
indre nerven som aldri slipper tak i en, det flyktige uttrykket som passer så
godt med Griegs ånd. Hør på det lyriske sidetemaet i første sats av c-moll-sonaten,
hvordan tonene smyger seg inn og klangen stadig forandrer karakter, slik at lytteren
dras med, nesten som om man flyr! Og hvor fantastisk er ikke codaen i samme sats,
hvor Kraggeruds luftige, men intense tone skaper et sug som ender i de heftige
sluttakkordene! Og hør på den uutgrunnelig vakre klaveråpningen av andre sats
hvor Kjekshus strekker en bue over den lange melodien, for ikke å snakke om den
lange, intense linjen i tredjesatsens sidetema! Bravo!
”Seks sanger opus 48”, alle basert på tekster av tyske forfattere, ble skrevet
i 1889 da Grieg enda sterkere hadde gitt uttrykk for at han hadde gått bort fra
det nasjonale for å nå videre ut. Og nettopp når det folkloristiske er så fraværende
som i disse sangene, trer viktige sider av det griegske enda klarere frem, både
i den uttrykksfulle harmonikken og i bruken av kromatikk. Hør særlig på ”Zur Rosenzeit”
og ”Ein Traum”, mesterlig fremført av Otter og Forsberg, som fraserer de lange
linjene på en utsøkt måte og får frem sangenes emosjonelle dybder, fra melankoli
til ekstatisk glede. Platen inneholder også mange andre av Griegs beste sanger,
ikke minst den geniale vokalsyklusen ”Haugtussa opus 67”, som ble fullført i 1898.
Her hører vi den modne Grieg som helt har integrert folkemusikken i sitt personlige
tonespråk, kombinert med sin følsomme og raffinerte harmonikk. Hør for eksempel
på ”Ved Gjætlebekken”, hvordan Otter lever seg inn i scenen med Veslemøy ved bekken,
det hele ledsaget av Forsbergs utsøkte, beskrivende klaverspill.
Til slutt kan vi spørre om vi egentlig trenger et skille mellom ”nasjonalromantisk”
og ”internasjonalt romantisk”? Var egentlig Grieg mindre ”internasjonal” fordi
han benyttet folkemusikk og var en del av den nasjonale oppvåkning i Norge? Eller
skulle man kanskje kalle Brahms ”nasjonalromantiker” bare fordi han innimellom
brukte tysk folkemusikk i sine verk? Kanskje må man se på det folkemusikalske
som noe som bevisst eller ubevisst har inspirert de aller fleste komponister,
men som likevel er underordnet det personlige uttrykk? Eller som Grieg selv sier
det: ”Jeg ville gjerne være ikke nettopp norsk, enda mindre norsk-norsk – men
meg selv”.
Joachim Kjelsaas Kwetzinsky er pianist. Han medvirker blant annet i Rikskonsertenes
INTRO-klassisk program 2004-2007
|
|
Joachim Kjelsaas Kewtzinsky
Foto: Nicky Twang/Rikskonsertene
|